2015-01-01 Coś o motywacji

Nowy Rok to chyba jedyny dzień w roku, kiedy zaczyna się najwięcej planów na przyszłość. Pożegnanie starego Roku sprzyja podsumowaniom minionego roku, naszych osiągnięć, sukcesów ale też naszych niepowodzeń. Ile razy zaczynaliście nowy plan treningowy, nową dietę czy po prostu postanawialiście być bardziej aktywni fizycznie ? Siłowania, basen, fitness czy bieganie... nie ma znaczenia jaki rodzaj aktywności wybierzecie. Nowy Rok to dla wielu z nas nowy początek, czas stawiania sobie nowych wyzwań, czas kiedy czujemy, że możemy osiągnąć wszystko. Nowa dawka motywacji pobudza nas do działania.Tak jest przez tydzień, miesiąc, może dwa. Dla niektórych ten czas to czas prawdziwej przemiany mentalnej, kiedy trening czy dieta, przestają być nudnym obowiązkiem albo wyrzeczeniem, a stają się pasją, która czasem staje się nawet sposobem na życie. Niestety w pewnym momencie brak efektów spowodowany niewłaściwym doborem rodzaju aktywności fizycznej do celu jaki chcemy osiągnąć, znużenie ciągłymi wyrzeczeniami, brak czasu czy raczej brak umiejętności zorganizowania swojego czasu, tak aby starczyło go i na trening i na sprostanie wymogom diety, słabsza forma spowodowana chorobą powoduje spadek motywacji. Zaczyna się szukanie wymówek, opuszczanie kolejnych treningów i realizacja naszego celu zaczyna się oddalać w nieznanym kierunku.

                                  

Jak sobie radzić ze spadkiem motywacji?

1. Zmień nastawienie.
Zamień negatywne stwierdzenia np. "Nie dam rady", "Nie poradzę sobie z tym", "To dla mnie za trudne" na ich przeciwieństwo. "Dam radę", "Poradzę sobie z tym" brzmi dużo lepiej. Będzie ciężko, ale przecież nikt nie powiedział, że będzie łatwo. Jeśli od początku do wyznaczonego celu podejdziesz z negatywnym nastawieniem, to szkoda Twojego czasu i energii, żeby w ogóle zaczynać - negatywne nastawienie to 90% szans na niepowodzenie!

                                   

2. Postaw sobie cel.

To chyba jedno z najtrudniejszych zadań. Cel, jaki chcesz osiągnąć musi być przede wszystkim realny do osiągnięcia. Jeśli nigdy nie biegałeś/łaś czy nie trenowałeś/łaś z dużymi ciężarami, albo miałeś/łas dłuższą przerwę, to nie oczekuj, że pierwszego dnia przebiegniesz 20 km. Albo że po tygodniu treningów wyciągniesz w Martwym Ciągu 150kg czy wyciśniesz na ławce 100kg. Podziel go na etapy i zmierzaj do niego małymi krokami. Każdy osiągnięty etap będzie motywacją do dalszej pracy. Pamiętaj jednak o tym, że zbyt dużo małych kroków do osiągnięcia celu też może działać demotywująco.

                                          

3. Postaw na zmiany.

Jeśli jesteś znudzony aktualnym treningiem albo czujesz, że nie przynosi on oczekiwanych efektów, pomyśl o jego zmianie. Jeśli trenujesz samodzielnie a plan treningowy wyszperałeś w internetach (albo co gorsza ułożyłeś go sobie sam nie mając większego pojęcia o programowaniu planów treningowych) zasięgnij porady doświadczonego Trenera personalnego. Trener pomoże dopasować trening do Twojego celu, dzięki czemu będzie on bardziej efektywny.

4. Przestań się użalać.
Zamiast tracić czas na marudzenie, że nie masz efektów zastanów się co ma na to wpływ. Nie trzymasz diety? Odpuszczasz na treningach, oszukujesz z liczbą powtórzeń w serii bo jest Ci ciężko, nie dajesz rady, bo nikt Cię nie pilnuje? Za mało sypiasz? Zmień to! Jeśli cel, jaki chcesz osiągnąć jest dla Ciebie ważny (a skoro już zaczęłeś/łaś to chyba znaczy że tak) znajdziesz sposób. Jeśli nie, znajdziesz wymówkę, żeby odpuścić.

5. Nie załamuj się niepowodzeniami.

Każdy ma czasem gorszy dzień i pozwala sobie na odstępstwo od diety. Zjedzony w chwili słabości baton to nie koniec świata i żaden powód, żeby całkiem odpuszczać z tego powodu. Zaakceptuj to i dalej trzymaj się planu. Wylewanie łez i robienie sobie z tego powodu wyrzutów nic nie zmieni. Pilnuj jednak, żeby nie stało się to nawykiem.


                                          
6. Skończ z wymówkami.
Po prostu.

               


I na koniec najważniejsze - znajdź radość w tym, co robisz.

Czego Wam życzę w nadchodzącym roku?

Każdy czas jest dobry, żeby zacząć coś robić ze swoim życiem, nie tylko Nowy Rok.
Nie poddawajcie się i nie dajcie tej satysfakcji tym, którzy czekają na Waszą porażkę.